مدیتیشن یا مراقبه چیست؟ یک مفهوم چندگانه و پویاست که در زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف به نام‌ها و تعاریف مختلفی شناخته می‌شود. در انگلیسی به عنوان “درون‌پویی”، در سانسکریت به عنوان “تزکیه نفس” و در عربی به عنوان “مراقبت” شناخته می‌شود. این تنوع در نام‌گذاری نشان از غنای معنایی و تجربی این مفهوم دارد.
از آنجا که مدیتیشن یا مراقبه یا دهیانا با ماهیتی پویا، سیال و تغییر پذیر همراه است تعریف دقیقی از آن نمی توان ارائه داد. به هر نحوی آن را تعریف کنیم، آن را محدود کرده ایم. مراقبه می تواند مانند بستری برای شناخت خود عمل کند. در یک ساختارمدیتیشن یا مراقبه ویا دهیانا راه رسیدن به خودی است که هرگز آن را نمی شناختید . اما در مکاتب مختلف برای فهم و درک بیشتر آن تعریف هایی صورت گرفته

تعاریف

مراقبه مطلق هشیاری است. آگاهی لحظه به لحظه از رویدادهای بیرون و درون بدون قضاوت و داوری.
هشیاری یک تجربه ذهنی و فردی است و پیوسته در حال تغییر است با یک صدا، یک احساس یا هر محرک دیگر می تواند به هر چیز تعلق بگیرد. هشیاری انتخابی است و ما می توانیم آن را به هر کجا هدایت کنیم. در تعریفی دیگر مراقبه هدایت هشیارانه توجه است و از هر چیز که تو به خودت نسبت می دهی مراقبت خواهد کرد.
مدیتیشن یا مراقبه یا دهیانا، مشاهده است در امورگوناگون و فرد می تواند در این فرایند به صورت فعالانه به مشاهده افکار،احساسات و هیجان های خودد در همه ی رویدادهای بیرون و درون بپردازدواین مشاهده عمیق افزایش آگاهی از خود و محیط را تسهیل می کند .
مدیتیشن …. دیدن دیدن است. شنیدن شنیدن است. یعنی ما بر دیده ها و شنیده های خود هستیم. آن کیفیتی است که به ما اجازه می دهد احساساتمان را حس کنیم. ارادمان را اراده کنیم. عملمان را عمل کنیم.
مدیتیشن در اصول مذاهب و مکاتب و فلسفه های مختلف به عنوان یک فرایند مهم در تحول و ترقی روحی و تجربه معنوی شناخته شده است. و در دهه های اخیر از مفاهیم ژرف و مهم در حوزه روانشناسی و روان کاوی می باشد که به تعمق و فهم خود و دنیای پیرامون خود می پردازد .

درباره ریلکسیشن بخوانید: ریلکسیشن چیست؟

لینک ویدیو با زیرنویس فارسی، چرا مدیتیشن آسان تر از آن است که فکر میکنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *